6 tips voor (een beetje) balans tijdens kerst

Christmas is coming! En dit jaar anders dan anders… Maar, er komt vast en zeker lekker eten en drinken bij kijken, want..dat is kerst! En daar wil en moet je ook zeker van genieten. 

Om toch de balans te kunnen houden tijdens en vooral voor en na de feestdagen, om je doel niet geheel uit het oog te verliezen, deel ik hier een aantal tips. Het is slim om voorbereid de feestdagen in te gaan en alvast na te denken over jouw aanpak.

Kerst

Een goede voorbereiding is het halve werk

Bekijk vooraf welke maaltijden jij thuis/ zelf eet met kerst. Misschien ga je uitgebreid dineren maar ontbijt en lunch je gewoon thuis? Bedenk alvast hoe je deze maaltijden wil invullen en zorg dat dit in huis is. Hou het licht, eiwitrijk en kies voor fruit en groente zodat die vitaminen ook binnen zijn. 

Denk ook aan de dagen voor en na kerst. Zorg dat je voldoende gezonde keuzes in huis hebt zodat je dagen om kerst heen jouw normale ritme en maaltijden kunt aanhouden. 

Denk aan je groente

Zijn er verschillende gerechten waar je uit kunt kiezen? Denk aan je groente! Schep ⅔ van je bord vol met groente en ⅓ met iets anders. Groente is licht in calorieën maar vult en verzadigd goed en daar kun je dus mooi veel van eten. Een buffet betekent dat je vaker kan opscheppen dus neem steeds een beetje in plaats van een heel vol bord. Zo houd je je portie beperkt en voel je ook eerder aan wanneer je verzadigd bent.

Luister naar je verzadigingsgevoel

Probeer aan te voelen wanneer je verzadigd bent en vol genoeg zit en ga niet over eten. Probeer van elke hap te genieten. Voel steeds even heel bewust of je al vol zit of niet. Kleine porties opscheppen helpt hierbij. 

Tip! Leg je servet op je bord als je verzadigd bent als teken voor jezelf dat je klaar bent met eten en zodat je niet toch nog de rest opeet.

Ga alleen voor jouw negens en tienen

Er is vaak zoveel keuze. Zoveel lekkers en allemaal voor het grijpen. Om jezelf te beschermen en het makkelijker te maken kun je het volgende doen.

Ga enkel voor de dingen die jij een 9 of 10 geeft. Laat alles met een lager cijfer lekker liggen want die zijn dus eigenlijk niet de moeite waard. Dus wat vind jij echt heel erg ongelooflijk lekker en kun je niet laten liggen? Wat geef je een 9 of een 10? Neem daar een gepaste portie van en geniet! Op deze manier sluit je al een deel uit waardoor je beter de balans houd.

Blijf bewegen

Bewegen zorgt ervoor dat jij je fijner voelt. Ben je je enkel vol aan het eten de hele kerstweek en beweeg je amper? Dan ga je je zeker niet beter voelen.. Beweging motiveert en maakt je blij!

 

Dus plan je beweging of trainingen voor die week alvast in. Zorg voor een plan, wanneer wil je wat doen? Denk aan wandelen, hardlopen, sporten, fietsen, een yoga lesje, het kan van alles zijn. Kies iets dat jij leuk vind om te doen.  Zorg dat je in je ritme blijft die twee feestweken want dat is altijd makkelijker dan weer in het ritme komen daarna. Plus iets doen is beter dan niets! Leg jezelf ook niet te veel op. Je mag genieten deze dagen.

Pak jouw normale ritme na de feestdagen meteen weer op

De belangrijkste van allemaal. Het gaat uiteindelijk om vier feestdagen. Dat betekent dat als jij daaromheen je eigen ritme vasthoud en gezond blijft eten dat er niks aan de hand is. Maak een plan hoe jij dat de dagen voor en na kerst wil aanpakken. Want na een paar dagen veel suiker eten kan dit een moeilijke opgave zijn. Je lichaam vraagt direct om meer suiker en hier wil je weerstand tegen bieden. Belangrijk dat je je lichaam dan voedt met voldoende goede voedingsstoffen. Als je hier van tevoren over nadenkt, voldoende boodschappen in huis hebt, dan wordt de kans groter dat het lukt. 

 

 

Ik wens jou alvast hele fijne feestdagen! En vergeet niet, geniet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *